Én is az X generáció tagja vagyok, talán már túl az életközép válságon – ha egyáltalán én megéltem ezt. Minden esetre foglalkoztat a téma, hogy hogyan lehet ebből (is) kihozni a maximumot. Egyáltalán. Mire jó az, ha ilyen kategóriákat állítunk fel, szükség van-e rájuk, és több jót hoznak-e az életünkbe, vagy inkább elválasztanak minket egymástól?
Számomra ez egy hirtelen eszmélés volt. Az egyik pillanatban még senki nem beszél a generációkról, a másikban meg már mindenki? Nekem valahogy a Z generáció megjelenésével robbant be a tudatomba, hogy ezek a kategóriák léteznek. Meg amikor először hallottam, hogy a barátnőmre (aki kb. egy idős velem) a gyerekei azt mondták, hogy boomer, felkaptam a fejem, hogy ez most micsoda?
Honnan jön valójában a generáció kutatás? Hogyan változott a generáció szó jelentése az évszázadokon keresztül?
A 19. század elején a “nemzedék” kifejezést elsősorban az apák és fiaik közötti kapcsolat vagy a kortársak közötti kapcsolat jelölésére használták. Emile Littré francia lexikográfus, filozófus 1863-ban úgy definiálta a nemzedéket, mint “minden többé-kevésbé egy időben élő ember”. A tizenkilencedik század második felében a kifejezést egyre gyakrabban használták az egykorúak megjelölésére, és különösen az idősebb generáció és a “fiatalok” közötti ellentét felidézésére.
A XX. század elején kezdődik minden
A nemzedékelmélet Karl Mannheim német szociológusra és José Ortega y Gasset spanyol filozófusra vezethető vissza. Ők mindketten az 1920-as és 1930-as években írtak a nemzedékekről. – „Arra törekedtek, hogy találjanak egy általános törvényt, amely kifejezi a történelmi fejlődés ritmusát, és amely az ember korlátozott élettartamának biológiai törvényén alapul”. – írta Mannheim a könyvében. Azzal érveltek, hogy a generációk lehetővé teszik számunkra, hogy azonosítsuk magunkat és kapcsolódjunk másokhoz, akik ugyanazt az utat járják be a történelem során.
A szakirodalomban általában (elsősorban a marketing területén) az USA társadalmát veszik alapul a generációs jellemzők bemutatásakor.
4 szempont, amit érdemes szem előtt tartanod, mikor a generációkról beszélsz
- A generációs kategóriák nem tudományosan meghatározottak. A határok, amelyek egyik személyt a Z generációhoz, a másikat pedig az Y (ezredfordulós, millenniumi) generációhoz sorolják, nem pontosak, véglegesek vagy általánosan elfogadottak. Ebből is látszik, hogy a generációs határok nem egy szigorúan vett tudomány.
- A generációs címkék sztereotípiákhoz és túlzott leegyszerűsítéshez vezethetnek. A közösen átélt élmények és életérzések közös identitást adhatnak, és ezeket el kell ismerni. Ha ezt jól csináljuk, inkább megerősítenek minket. Egyébként is, az emberek szeretnek a fejükben fakkokat, dobozokat, címkéket megalkotni, mert így könnyebb nekünk tájékozódni az életben.
- A generációkról szóló eszmefuttatások gyakran inkább a különbségekre összpontosítanak a hasonlóságok helyett. A konfliktusok több figyelmet kapnak, mint a konszenzus. Nagy valószínűséggel neked is van 3-4 generáció a családodban, mégsem kezdesz el gondolkodni azon, hogy ki melyik kategóriába tartozik, elfogadod őket olyannak, amilyenek.
- Az emberek idővel változnak. Érdemes megállni, mikor valaki azt mondja, hogy „Ezek a mai fiatalok!”, vagy épp a te szádon akar kicsúszni, hogy a Z generáció így, meg úgy…
A fiatal felnőttek mindig is más környezettel szembesültek, mint a szüleik. Gyakori, hogy az idősebbek nem értik a fiatalokat, bizonyos fokú aggodalmat vagy riadalmat fejeznek ki (“Miért van zöldre festve a hajad?”).
A generációs gondolkodás segíthet megérteni, hogyan változnak a társadalmak az idők során. Bölcs dolog a generációk fogalmait tudományos tények helyett általános viszonyítási pontokként felfogni.
Az egyes generációk oda-vissza hatnak a másikra. Ha belegondolsz abba, hogy az X generáció gyerekei a mai Z generáció, vagy az Y generációé az alfák… én nagyon sokat tanulok a gen Z gyerekeimtől, mindezzel párhuzamosan még tudok rájuk hatni a nézőpontjaimmal, vagy kikérik a véleményemet bizonyos témákban.
Honnan is ered az X generáció elnevezés? Néhány érdekesség, mítoszok és hipotézisek
Robert Capa a korai 50-es években készített egy fotósorozatot a kortársairól. Így ő használta először az X generáció címet ennek a fotóesszének címeként a közvetlenül a második világháború után felnövő fiatal férfiakról és nőkről. Az X-et ő valami ideiglenes helykitöltőnek használta, aminek akkor még nem volt igaziból neve.
Aztán 1964-ban megjelent egy angol könyv, Jane Deverson and Charles Hamblett: Generation X. Ebben a britt fiatalok kultúráját vizsgálták, ami abban az időben a 25 év alattiakat jelentette.
Innen vette az ötletet Billiy Idol az 1976-ban megalapított bandája nevéhez (Generation X).
Észreveheted, hogy itt az X még mindig az ismeretlen összetevőt jelzi, vagy azt a vágyat, hogy ne is definiáljuk ezt a dolgot.
A következő állomás az elnevezések során Douglas Coupland kanadai újságíró nevéhez fűződik, aki 1987-ben írt egy cikket: ebben az X-et olyan emberek csoportjára használta, akik nem akartak foglalkozni a társadalmi nyomással, a pénzzel és a státusszal.
Ugyanennek a Douglas Couplandnek 1991-ben jelent meg regénye, az X generáció: mesék egy felgyorsult kultúrához címmel. A könyvben szereplő huszonéveseket túlképzett, alulfoglalkoztatott, cinikus és elégedetlen emberekként jellemezte. Egy “elveszett generációnak”, amely a baby boomer szülők árnyékában él, és lázad ellenük.
Az X generáció az 1965-80 között születetteket jelenti. Te is látod, hogy már 1991-ben járunk, új generációról beszélnek a pszichológusok, szociológusok, közgazdászok, de ennek a generációnak még mindig nincs neve.
Az elnevezések sokasága
Hívják őket Post-Boomereknek és Baby Bustereknek is. A fogamzásgátló tabletták a 60-as években terjedtek el, ezért ebben a genercióban (az USA-ban) meredeken visszaesett a születésszám. De hívják őket az elveszett generációnak, kulcsos generációnak vagy MTV generációnak is (1981). (Megvan, ahogy szól a Dire Straits az MTV-n? Money for Nothing, lépeget a robot a képernyőn…)
Emlegetik őket elfelejtetett generáció néven is, mivel a híres baby boomerek, az Y (1981-1996) és a Z generáció (1995-2010) kapta a nagy figyelmet.
Az X generációba világszerte közel 2 milliárd ember tartozik. Lehet, hogy meglepő az adat, az X generációsok 81%-a elégedettnek vallja magát a mai életével.
Ez a generáció most jár az élete közepén. Aktívan keresi a kiteljesedést, maratonokat futnak, zsonglőrködni tanulnak. Több mint felük azt mondja, hogy a művészet, a zene vagy a sport jelentős összetevője az identitásának.
Mik is ennek a generációnak a jellemzői?
Család és gyerekkor
A baby boomer generációban a legtöbb helyen már két kereső volt a családban. Mivel a szülők dolgoztak, ezért adtak egy kulcsot a gyereknek. Így lettek a kulcsos gyerekek, akik egyedül voltak otthon délután, vagy együtt játszottak az utcán. Mindemellett egyre több volt a válás, és az egyszülős család. Ez a korszak a „családok halála” is volt.
Ebben az időszakban voltak gazdasági válságok is (70-es évek energia válsága) amiket ez a korosztály gyerekként vagy fiatal felnőttként élt át.
Életérzés
A baby boomerek sok nagy eszméért harcoltak, ilyenek voltak az emberi jogok, nők jogai, a melegek jogai. Az X generációnak már nem voltak ilyen nagy ügyei, ami mellett ki tudtak volna állni. Igazság szerint nem is érdekelték őket túlzottan nagy eszmék.
Ez a generáció gyerekkora óta úgy érzi, egyedül maradt. Korán adták őket bölcsibe, iskola után az udvaron, vagy az utcán „kulcsos gyerekként” nőttek fel, mert apa és anya is dolgozott. Ennek megfelelően tele vannak kétségekkel és bizonyítási vággyal.
Jellemző rájuk a lázadás is és elutasítják a szülők életét. Gyerekként azt látták, hogy a munka és a pénz miatt szétesnek a családok. Mindemellett sajnos sikereket nem nagyon értek el a szülők.
Ehelyett inkább önmagukkal kezdtek el foglalkozni, az élet értelmével, saját maguk megtalálásával, inkább befelé fordultak. És a folyamat jelentősen meggyorsította a következő generációk változását is.
Kultúra
A korszak, amelyben az x generáció felnőtt, mind társadalmi, mind kulturális viszonylatban igen változó volt: a cinizmus és szkepticizmus erősen jellemző rájuk.
A kiábrándultság miatt a zenei világban új irányzatok jöttek létre. A kemény rock, alternatív rock, a grunge (Nirvana, Pearl Jam), a punk rock, Angilában a The Clash, Sex Pistols, The Damned meghatározó bandák voltak, a hip hop (Tupak, Jay Z, LL Cool J, Beastie Boys, Run-D.M.C.) mind ekkor született.
1981-ben indult el az MTV, ami szintén meghatározó élménye ennek a generációnak és forradalmasította a zenefogyasztást az egész világon.
A ’90-es években in indultak el a független filmek is, Tarantino, Spike Lee, Sophia Coppola, Luc Besson mind ekkor kezdtek alkotni.
Gazdasági jelentőség
2018-ban világszerte az X generáció teszi ki a világ vezető pozíciójában lévők 51%-át.
Ennek a generációnak a vásárlóereje minden korábbi szintnél erősebb. Olyannyira, hogy ez paradigma váltást okoz a kereskedelemben és a marketingben is. Már nem csak a 18-40 éves korosztályt célozzák, hanem az 50+-osokat is.
Ez a generáció már szinte kortalan: alap gondolat a „hogyan idősödjünk öregedés nélkül”. A fiatalos kinézet, az, ha valaki trendin néz ki, a sikeres élet mutatója lett.
Gazdaságilag megkerülhetetlen tényező lett és mindezzel párhuzamosan befolyásolja a fő gondolatvonalat (mainstream) is.
Az X generáció Magyarországon
Az X generációba tartoznak a Ratkó unokák is (1973-77), így elég népes generációról beszélünk. Ez a generáció a Kádár-korszakban nőtt fel. A „szocialista fogyasztói társadalom”: a TV, mosógépek, hűtők, az autók már elérhetőek voltak. Ha valaki elfogadta a rendszert, egyfajta biztos, kiszámítható életet vizionálhatott magának. A gyerek- és fiatalkor biztonságos környezete, a gulyáskapitalizmus után meghatározó élmény volt a Vasfüggöny leomlása, a Szovjetunió felbomlása. A rendszerváltás magával hozta a piacgazdaság kialakulását is. Itt is voltak kulcsos gyerekek, a lakótelepek felépülése ideális volt a sok hasonló korú gyerek csoportosulásának.
A gyerekkorban megismert világ szabályai a rendszerváltozás után érvénytelenné váltak. Ugyanakkor az új világ viszont még folyamatos alakulásban volt teljesen új szabályokkal.
Akik tudtak élni a korszak adta lehetőségekkel, sikeres vállalkozást építhettek fel. Az egyetemről frissen kikerült, nyelveket beszélő fiatalok pedig multinacionális vállalatoknál tudtak céges karriert építeni. A világnak erre a részére lassabban tört be és terjed el az informatika de ez a generáció mára már elég komfortosan használja a számítógépeket. (Emlékszel még a ZX Spektrumra, a Commorore 64-re és a Packmanre?)
Az X generáció és az életközép válság
Miért szedtem össze itt ezt a sok információt az X generációról?
Egyrészt azért, hogy vedd észre és ismerd el, hogy ez a generáció is mennyire értékes, mennyi nehézségen, változáson ment át. Ám épp ezek által a nehézségek által vált rendkívül kitartóvá, rugalmassá, és divatos szóval élve rezilienssé. És ezek a jellemzők mind erőforrásokká tudnak válni, amikor az életközép helyzetről (válságról) beszélünk.
Másrészt, mert ez a generáció már lassan túl van az életközép válságon, így tudsz tőle tanulni, hogy hogyan is lehet ezt jól csinálni.
És ha úgy érzed, hogy te is ehhez a generációhoz tartozol, de az életedből még nem hoztad ki a maximumot, akkor jelentkezz be hozzám egy coaching ülésre. Nézzük meg együtt, hogy hogyan tudod elérni azt az ideális állapotot, amire vágysz.